Zie je op tegen het begin van je werkweek? Kruipt de tijd voorbij als je op je werk bent? Ervaar je geen plezier meer in je werk? Wanneer je het niet meer naar je zin hebt op je werk, kun je op zoek gaan naar een nieuwe werkgever. Maar helaas is het niet altijd eenvoudig om een overstap te maken; er zijn geen interessante vacatures, je leeftijd speelt je parten of je vindt nergens anders zulke goede (secundaire) arbeidsvoorwaarden als bij je huidige werkgever. In dit blog geven wij je enkele praktische tips om je arbeidsvreugde te vergroten.
In ons blog ‘Geen plezier meer in je werk? Herken de signalen’ hebben we stilgestaan bij de signalen die erop kunnen wijzen dat jij geen plezier meer hebt in je werk. Ook beloofden we dat we je laten zien wat jij zélf kunt doen om jouw plezier in je werk te verbeteren. In dit blog laten we zien wat je kunt doen om het plezier terug te krijgen in je huidige baan.
In dit blog komen de volgende onderwerpen aan bod:
Voordat we beginnen is het misschien goed om duidelijk te hebben wat jouw motivatie is om te werken en welke plaats het in jouw leven inneemt. Hoe kijk jij naar je werk? Wat motiveert jou om te werken?
Er zijn drie opties:
Door hierbij stil te staan heb je weer even scherp waarvoor je het allemaal doet en realiseer jij je wat het belang is om je huidige baan nieuw leven in te blazen.
Ongeacht wat jouw motivatie is om te werken, zijn er verschillende strategieën om jouw werktevredenheid te verbeteren en je huidige baan nieuw leven in te blazen. Je kunt je baan zo boetseren dat je er weer plezier aan beleeft. Dit wordt ook wel job crafting genoemd. Door middel van job crafting laat je jouw werk beter aansluiten bij jouw kennis, kunde en behoeftes. Hierdoor groeit je tevredenheid, betrokkenheid en motivatie.
Bij job crafting draait het om kleine aanpassingen in je baan, die je op eigen initiatief onderneemt. Je draait als het ware licht aan bepaalde knoppen om je baan beter te laten aansluiten op jouw voorkeuren.
We onderscheiden vier vormen van job crafting. Vier niveaus waarop jij aan de knoppen kunt draaien om de juiste afstemming te vinden en je werkplezier te vergroten.
Bij taakcraften breng je kleine veranderingen aan in je takenpakket of aanpak. Krijg je van een bepaalde taak veel energie, dan zou je ervoor kunnen kiezen die vaker uit te voeren. Taken die je geen energie geven of waarin jij je talenten niet kwijt kan, kun je doorzetten naar een collega die het wel leuk vindt. Je kunt ook taken op je nemen waarmee je nieuwe vaardigheden kunt oefenen die in verbinding staan met je talenten.
Bij relationeel craften verander je de relaties met anderen op je werk. Je kan bijvoorbeeld meer relaties met anderen op het werk aangaan om sociaal contact te verbeteren en daar plezier uit te halen.
Bij cognitief craften pas jij jouw kijk op je werk aan. Je geeft er een andere betekenis aan. Op die manier kan het beter aansluiten bij je motivatie en talenten waardoor je weer (positieve) emoties ervaart bij het uitvoeren van je werk.
Bij contextueel craften pas jij je werkplek, werkomgeving en/of werktijd aan of je richt je werkplek opnieuw in. Zo kun jij je taken (deels) in een andere werkomgeving uitvoeren, bijvoorbeeld thuis.
Lees ook: Welk beroep past bij mij? Het bepalen van je vertrekpunt
Hierboven hebben we al gezien dat er vier verschillende niveaus zijn waarop jij aan de knoppen kan draaien. Daarbinnen heb je echter vier manieren om te reageren:
Je weet nu wat job craften is, welke vormen er zijn en hoe je kan reageren. Maar hoe ga je nu precies te werk?
Beoordeel welke taken je energie geven (energiewinst) en welke taken je energie kosten (energieverlies). Stel vast welke hindernissen er nog meer gelden voor je. Denk daarbij aan werkomstandigheden, persoonlijke eigenschappen of privéomstandigheden. Ook dit soort zaken kunnen namelijk van invloed zijn op je energie.
Zit het in je takenpakket, in de mensen met wie je werkt, in de manier waarop je naar je werk kijkt of heeft het te maken met de omgeving waarin je je werk moet doen? Of wellicht is er sprake van een combinatie van factoren. Kies vervolgens de strategie die daarbij past: afstoten, aanpassen, oplossen of aanvullen.
Communicatie is key. Ook in dit geval. Een ander kan immers ook niet ruiken waar jij mee zit. De ‘ik-boodschap’ werkt daarbij het meest effectief. Je formuleert wat jíj wilt en waar jij behoefte aan hebt. Leg eens uit dat je graag wat meer uitdaging zou hebben in je werk. Leg ook uit welke aspecten van het werk je erg leuk vindt, en waar je graag meer van zou willen doen. Leg ook uit van welke aspecten je minder zou willen ervaren. Er zijn niet altijd mogelijkheden om je werkzaamheden aan te passen, maar vaak wel.
Kom in actie en voer je plan uit. Geef jezelf zes weken de tijd en kijk daarna hoe het gaat. Werkt iets niet, dan is er geen man over boord. Kijk dan goed naar waar het fout ging en probeer hier lering uit te trekken. Ga in ieder geval niet bij de pakken neerzitten. Probeer je vooral ook te focussen op wat wél goed gaat en zie waar je kansen liggen. Vier je successen, groot en klein! Op die manier krijg jij je plezier in je werk weer terug.
In dit blog heb je geleerd wat jij zélf kan doen om je werkplezier in je huidige baan te vergroten, maar wij kunnen ons ook voorstellen dat je hierbij wel wat hulp kan gebruiken. Veel mensen hebben bijvoorbeeld onvoldoende scherp wat hun kwaliteiten, drijfveren en talenten zijn? Onze loopbaancoaches kunnen jou hierbij helpen. Benieuwd wat zij voor jou kunnen betekenen? Kijk op onze pagina over hetloopbaanadviestraject of neem vrijblijvend vrijblijvend contact met ons op door op onderstaande button te klikken.